Periodontologia

Co to jest periodontologia?

Periodontologia jest specjalnością stomatologiczną zajmującą się leczeniem chorób zapalnych, które niszczą dziąsła i inne struktury wspierające zęby.

Periodontologia to cała gama stomatologii poświęcona badaniu dziąseł i kości otaczającej zęby, wprowadzająca nowe techniki leczenia chorób przyzębia i zabezpieczania zębów.

Jeżeli maja Państwo problemy z czerwonymi, krwawiącymi dziąsłami,
ruchomymi zębami, nieprzyjemnym zapachem z ust – zapraszamy na
konsultację do naszej kliniki.

Jak możemy pomóc, czyli o co w tym wszystkim chodzi ….?

Określenie “periodontal” wywodzi się z dwóch greckich słów: “perio”, co oznacza “wokół” i “dontal”, czyli “ząb”.Tak, więc choroba przyzębia jest progresywną, zwykle bezbolesną chorobą dziąseł spowodowaną infekcjami bakteryjnymi, które atakują dziąsła, kości i więzadła wokół zębów.

Może wystąpić w dowolnym wieku, ale występuje w największej liczbie po 35 roku życia. Obecnie występuje u ok 70% dorosłej populacji ludzi na świecie. Coraz więcej badań naukowych, potwierdzonych klinicznie wskazuje choroby przyzębia jako odpowiedzialne za powstawanie chorób wielu narządów/układów np. – pokarmowego, naczyniowego, wydalniczego – nerki, układ moczowy/.

Większość osób nie zdaje sobie sprawy z obecności choroby przyzębia, dopóki nie rozpoznają one jednego z następujących

objawów ostrzegawczych:

• Krwawienie dziąseł (przy szczotkowaniu lub używaniu nici dentystycznych).
  • Odsłonięcie szyjek zębowych.
  • Wydłużanie się koron zębów.
  • Nieprzyjemny zapach z ust.
  • Czerwone, opuchnięte lub przekrwione dziąsła.
  • Luźne zęby.
  • Ropa, która pojawia się między zębami i dziąsłem.

Przyczyny choroby przyzębia

Główną przyczyną choroby dziąseł jest gromadenie się bakteryjnej płytki nazębnej, która twardnieje w surowym osoczu nazywanym kamieniem nazębnym, jeśli nie jest ona okresowo usuwana.

Toksyny są wytwarzane przez bakterie w płytce nazębnej i z biegiem czasu drażnią otaczające tkanki dziąseł, powodując, że są czerwone, obrzęknięte, bolesne i bardziej podatne na krwawienie. Choć są to wczesne objawy choroby przyzębia, w miarę postępów, dochodzi do uszkodzenia tkanek wokół zębów.

Gdy dziąsła są osłabione, zaczynają odstawać od zębów i powstają kieszenie, co stwarza więcej miejsca na odkładanie się płytki nazębnej. Ostatecznie choroba niebędąca pod kontrolą stomatologa może infekować kości, powodować rozchwianie zębów i nawet ich utratę.

Dwa najczęstsze rodzaje chorób przyzębia to:
zapalenie dziąseł i zapalenie przyzębia.

Zapalenie dziąseł występuje najwcześniej, wpływając jedynie na tkanki dziąseł. Jest to najlżejsza forma i jest nadal odwracalna.

Zapalenie przyzębia jest bardziej zaawansowane, wpływa na dziąsła, kości i inne struktury podtrzymujące zęby.

Ten etap wymaga bardziej złożonej interwencji, a często procedur chirurgicznych. Istnieją różne metody leczenia w zależności od rodzaju i zakresu choroby przyzębia, którą pacjent prezentuje.

Etapy leczenia w przypadku chorób dziąseł i przyzębia:

Na początku, lekarz w naszej klinice przeprowadza dokładną analizę dziąseł, zębów i jamy ustnej pacjenta.

Kluczowe elementy, których będzie szukał, to kolor i jędrność dziąseł, sprawdzi, czy zęby są ruchome, i jak jest stopień utraty tkanki dziąseł.

Celem leczenia jest :

– zahamowanie dalszej destrukcji tkanek poprzez redukcję bakterii i eliminację głębokich kieszonek wokół zębów.

Najlepsze efekty uzyskuje się dzięki utrzymaniu prawidłowej higieny przez pacjenta oraz systematyczne wizyty kontrolne!

Fazy leczenia periodontologicznego:

1. Faza wstępna (higienizacyjna)
– leczenie rozpoczyna się od zabiegów profilaktycznych, wykonywanych przez naszą profesjonalnie wyszkoloną higienistkę.

Zadaniem higienistki jest kontrolowanie poziomu higieny jamy ustnej oraz pomiar odpowiednich wskaźników, który pozwoli ocenić faktyczny stan przyzębia. Leczenie jest tym skuteczniejsze, im pacjent lepiej opanuje właściwe procedury i nawyki codziennego dbania o zęby i dziąsła.

Regularnie powtarzane zabiegi higienizacyjne w naszej klinice pozwalają w sposób minimalnie inwazyjny zatrzymać proces zapalny!

2. faza chirurgiczna
– w ciężkich postaciach choroby, kiedy leczenie w pierwszej fazie nie redukuje wystarczająco kieszonek kostnych lub dziąsłowych, może być wskazane przeprowadzenie zabiegu chirurgicznego.

Umożliwia on dotarcie do głębiej położonych miejsc i dokładne ich oczyszczenie.

Redukcja patologicznych kieszonek, prawidłowa, codzienna higiena oraz regularna kontrola i profesjonalna profilaktyka znacznie zwiększają szanse na zachowanie naturalnych zębów, a także zmniejszają ryzyko wystąpienia poważnych problemów zdrowotnych związanych z tą chorobą.

W klinice Katarzyny i Artura Zarębskich, w zakresie periodontologii
wykonamy następujące zabiegi:

• Scalling naddziąsłowy i poddziąsłowy oraz piaskowanie korzeni – scalling polega na usunięciu kamienia nazębnego wokół zębów przy pomocy urządzenia ultradźwiękowego.
  • Piaskowanie polega na wygładzeniu powierzchni korzeni  specjalistycznym delikatnym proszkiem, w celu usunięcia bakteryjnych toksyn, dzięki czemu tkanka dziąsła może z powodzeniem utrzymać ząb.
  • Kiertaż zamknięty  jest to zabieg mający za zadanie oczyszczeniu korzenia zęba poniżej linii dziąseł z wszelkich zanieczyszczeń i czynników zapalnych. Zabieg w znacznym stopniu pomaga przy leczeniu stanów zapalnych przyzębia i paradontozy.
  • Zabieg płatowy (kiertaż otwarty) – polega na oczyszczeniu korzeni w przypadku, gdy są bardzo głębokie. Jest to zabieg chirurgiczny, wykonywany po wcześniejszym nacięciu dziąsła i odsłonięciu powierzchni korzeni. Po zakończonym oczyszczaniu, dziąsła zbliża się szwami. Zabieg jest wykonywany w znieczuleniu i jest bardzo skuteczny.
  • Przeszczep kości lub tkanki łącznej – w zaawansowanych stadiach zapalenia przyzębia, zakażenie może przebiegać do kości i okolicznych tkanek. W wielu przypadkach istnieje możliwość uzyskania częściowej regeneracji kości lub tkanek poprzez chirurgiczne wstawienie przeszczepu kostnego (kości pacjenta lub sztucznej kości), co umożliwia rozwój nowej tkanki.  Przeszczep tkanki łącznej – w przypadkach, w których tkanka dziąsła została znacznie utracona wokół korzenia zęba, można zastosować przeszczep tkanki łącznej, który jest pobierany z podniebienia. Zabieg taki może zmniejszyć dalszą recesję i utratę kości.

Może to zmniejszyć nadwrażliwość zębów i poprawić estetykę uśmiechu.

• Niezależnie od tego, czy zabieg wykonano w celu poprawy funkcji czy estetyki, pacjenci często otrzymują korzyści zarówno: pięknego nowego uśmiechu, jak i poprawy stanu przyzębia

Plastyka dziąsła i wyrostka zębodołowego

• Dla wymagających pacjentów coraz częściej ważne jest zachowanie naturalnych proporcji zębów względem dziąseł. Dzisiejsza stomatologia funkcjonuje w harmonii tzw. „białej i czerwonej estetyki”, oferując różne sposoby leczenia.

Dzięki mikrochirurgii stomatologicznej możemy skorygować także nieregularną linię dziąsła, odsłonięte szyjki zębów, zbyt długie lub zbyt krótkie korony czy ubytek kości po usuniętym zębie. Istnieją oczywiście pewne granice w leczeniu, które omawiamy z pacjentami podczas wizyty w naszej klinice.

Wydłużenie korony klinicznej zęba

Poddziąsłowe złamanie ściany zęba lub próchnica, sięgająca głęboko pod dziąsło, nie zawsze muszą oznaczać utraty zęba!

Uszkodzona powierzchnia powinna zostać chirurgicznie odsłonięta przed zrobieniem odbudowy.

Nawet najlepsze wypełnienie czy korona nie wystarczy na długo, jeżeli wykona się je głęboko pod dziąsłem, gdzie nie można dobrze czyścić zębów.

Nagromadzenie bakterii może doprowadzić do nowej próchnicy, a także problemów periodontologicznych.

Dzięki procedurze wydłużania korony, na nowo kształtuje się dziąsło i kość w celu uniknięcia tych samych problemów w przyszłości.

Zabieg służy również do korekty tzw. uśmiechu dziąsłowego („gummy smile”), kiedy podczas uśmiechania się widać za dużo dziąsła.

Wydłużamy wtedy korony kliniczne zębów i przenosimy linię dziąsłową w taki sposób, by zmniejszyć ilość dziąsła i bardziej wyeksponować zęby.

Frenulotomia

Jest prostym zabiegiem przeprowadzanym przy zwykłym znieczuleniu miejscowym, polegającym na przecięciu (czasem całkowitym wycięciu, tzw. frenulektomią) nieprawidłowo położonych wędzidełek warg i języka.

Fiberotomia

Czasami po leczeniu ortodontycznym tkanki otaczające ząb działają na ząb w taki sposób, by obrócić go do pozycji pierwotnej.

Zabieg ten polega na przecięciu włókien otaczających ząb i jest czasami wykonywany pod koniec leczenia ortodontycznego w celu podtrzymania uzyskanych rezultatów

W wielu przypadkach, w leczeniu chorób dziąseł i przyzębia wykorzystujemy i wspomagamy struktury wokół zębów stosując także fibrynę bogatopłytkową – czyli PRF w postaci płynnej – do iniekcji i – PRF, lub stałej w postaci membran A-PRF.